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Pays : France       Langue(s) : français 

Analyse des méthodes d'enseignement des sciences économiques dans le système éducatif Libanais


Auteur(s) :  NEHME Georges

Date de soutenance :  2009

Thèse délivrée par :  Université de Bourgogne

Section(s) CNU :  section 70 : Sciences de l'éducation

Discipline(s) :  Sciences économiques

Sous la direction de :  Jean-Jacques PAUL & Thérèse EL HACHEM TARABAY

Jury de thèse :  CHEVAILLIER Thierry, TRIBY Emmanuel, EL CHLOUK Ghassan

  « L'enseignement de l'économie a pris place de façon relativement récente dans le système éducatif libanais (2000). La courte histoire de cet enseignement présente un enjeu quant à l'identité de la discipline et à sa place dans le système éducatif au Liban. L'enseignement de l'économie au Liban n'a pas eu lieu d'une façon exclusive mais au contraire s'est inscrit dans un projet de réforme générale des programmes et des structures du lycée adoptées depuis très longtemps. Réforme qui s'est basée sur les innovations en ce domaine adoptées en France. Depuis sa création, la nouvelle filière ES a réussi à tripler ses effectifs en neuf ans tandis que son taux de réussite ne cesse de chuter pour devenir le plus faible parmi les autres filières et parmi les autres disciplines enseignées. Ce travail de recherche a aboutit à une formulation de propositions permettant d'améliorer la conjoncture pédagogique et scientifique de cette discipline afin d'inciter les responsables pour lancer un "atelier de travail" au niveau national avec la participation de toutes les composantes de la "noosphère" dont l'importance dans le système éducatif français est considérée comme essentielle et comme ayant un rôle rpécurseur pour toute réforme ou modification des programmes et des méthodes d'enseignement. »

      Abstract
      « Teaching economics become part of the Lebanese education system in 2000. The short history of this field is promising because of the nature of the discipline and its position in the education system in Lebanon. Teaching economics in Lebanese schools was not created on its own, but as a part of a project that aims to reform all the programs and the structures of high schools in Lebanon that started long time ago. This reform was based on relevant innovations adopted in France. Since its creation, the new section (ES) was successful in tripling its enrollment over nine years while its success rate continues to fall and decrease to become the lowest within all the other sections and taught disciplines. This research work lead to formulate propositions that will improve the teaching and scientific conjuncture of this discipline in order to encourage the people in charge to launch a national reform workshop with the participation of the social community. These workshops played a key role in the French education system and are considered essential to all reforms and modifications of the program and its teaching methodologies. All reforms related to this discipline have to be based on two essential hypotheses: - Economics is a scholastic discipline, just like any other, that respects a good number of general characteristics related to the teaching methodologies that should be adopted. - Economics has a lot of characteristics that distinguish it from other scholastic disciplines: these characteristics mostly tackle its epistemological aspects. Finally we can summarize our remarks as follows: The 1999 Lebanese founder project concerning the teaching of "Economics" is essentially inspired by the 1967 French founder project concerning the teaching of "Economics and Social Sciences". ES should be studied further taking into consideration the reforms and the modifications implemented on the 1967 French project and adjusting it to the Lebanese context where "Economics" is being taught and not "Economics and Social Sciences" as it is the case in France. »

      URL :  http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00547879/fr/


      mot(s) clé(s) :  économie de l'éducation, enseignement secondaire