Veille et analyses de l'ifé

Entre recherches et pratiques

   Vous êtes ici : Accueil » Actualités des thèses » Détails de la thèse

Pratiques pédagogiques des enseignants et résultats des élèves dans un dispositif de formation continue basée sur la classe inversée


Auteur(s) :  DADIé MACHE Bernard

Date de soutenance :  2021

Thèse délivrée par :  Cergy Paris Université

Section(s) CNU :  section 70 : Sciences de l'éducation

Sous la direction de :  Pierre FONKOUA

Jury de thèse :  Véronique Kamgang Kabeyene ; Bernard Coulibaly ; Sihem Kasdali ; Line Numa-Bocage

 

"La classe inversée (flipped classroom en Anglais) est une nouvelle méthode d’enseignement présentée comme plus performante que l’enseignement magistral classique. Elle est née du souci de deux enseignants américains Jonathan Bergmann et Aaron Sams de mettre à la disposition de certains de leurs apprenants, trop souvent absents, des vidéos leur permettant de suivre le cours à distance au moment où ils le souhaitent. Cette pédagogie consiste à faire la partie théorique du cours hors classe et à réserver le temps de classe aux activités pratiques. De patientes recherches nord-américaines et européennes mais aussi de plus en plus asiatiques et africaines ont été menées à propos dans le but d’en évaluer la plus-value sur le processus enseignement/apprentissage. Mais les conclusions auxquelles les chercheurs sont parvenus restent sujettes à controverse entre partisans et détracteurs de l’enseignement inversé. Alors que certains y voient une pédagogie nouvelle et prometteuse en termes d’amélioration des rendements scolaires, d’autres estiment qu’il s’agit juste d’un effet de la mode qui tire profit des possibilités offertes par les TIC pour ressusciter des pratiques pédagogiques anciennes. Se situant dans le prolongement de ces travaux, la présente recherche essaie de répondre au questionnement suivant : sur quels principes repose la pédagogie inversée ? Quels effets significatifs un dispositif de formation continue à la classe inversée a-t-il sur les pratiques pédagogiques des enseignants et les résultats des élèves ? En prenant appui sur le contexte camerounais marqué entre autres par des réformes curriculaires, la recherche des méthodes pédagogiques les plus susceptibles de favoriser l’amélioration des résultats scolaires et la professionnalisation des enseignements, on se pose la question de savoir ce qu’on peut attendre de cette approche pédagogique dans le système éducatif endogène. Nous émettons l’hypothèse selon laquelle la formation à la classe inversée entraîne des effets positifs notables sur les pratiques des enseignants et les résultats des élèves. L’objectif général est d’évaluer le retentissement de la pédagogie inversée sur les pratiques de classe des enseignants d’une part et sur les performances des élèves d’autre part. Pour y parvenir, nous avons recouru à la démarche de recherche quasi expérimentale."

Pedagogic practices of teachers and the results of learners within an in-service training system based on the flipped classroom

"Research has been carried out patiently in North American and Europe, but also more and more in Asia and Africa on inverted classes in a bid to evaluate the added value it gives to the teaching/learning process. The outcome of this has been a profuse scientific literature from which a real consensus does not still come out. The conclusions reached by researchers remain controversial between supporters and detractors of the inverted teaching pedagogic system. Whereas some see in it a new promising pedagogy within the scope of the improvement of school productivity, others view it as just a fashion effect which benefits from opportunities offered by the NTIC to bring back old practices. In the prolongation of these works, the present piece of research attempts to give an answer to the following preoccupation: Which significant effects does as continuous training system based on the inverted class have on pedagogic practices of teachers and the results of learners/students? It leans on the Cameroonian environment, characterized, amongst other, by curricular reforms, the research of pedagogic methods capable of fostering the improvement of school results and the professionalization of teaching contents. The general objective here is to assess the impact of inverted pedagogy on teachers’ classroom practices on the one hand and on learners’ performances on the other hand. To reach that end we resorted to a quasi experimental method. We put in place a system of inverted teaching involving five History Geography and Civic Education teachers and 317 learners in ten comprising five experimental samples and equal number of control samples. Chosen on the basis of non-ordered probabilistic sampling and in clusters, teachers were inspected at the beginning and at the end of the training. Likewise, pupils of experimental classes and of those of control ones were subjected to identical pretesting and posttesting. Data was collected and analyzed and the results presented in two axis. The first axis presents the effects of flipped class on the teachers’ pedagogic practices. The Inspection marks compared with the Student’s test and then crossed with video graphic data, self confrontation interviews, questionnaires and observation of activities confirm our working hypothesis: the flipped classroom brings about significant positive effects on teachers’ practices: production of aids for the learners, projection of active pedagogic methods, more intense pedagogic follow up. Yet, that method only provokes the digitalization of teaching/learning activities in those teachers who before the experimentation had developed confirmed numeric habits. As for the second axis, we made a dynamic cross analysis between class averages obtained during evaluation compared with Z-test and learners’ views on tests. There too, our working hypothesis was confirmed: this pedagogic system brings about assets in terms of a qualitative coverage of programmes, the variety of methods and pedagogic activities and finally, the availability of learning aids. Our work could not rid itself of biased risks of “contamination». It was possible that the teacher, even unconsciously, reapplies in the control classes practices acquired in the experimental classes. In the same way, the students of the two types of classes sharing the same school and having the same teacher could interact, so much so that even those of the control class carry on their activities out of class time, thereby altering their performances in the same way as those of the experimental classes. That notwithstanding, we have the strong belief that the said risk is minimal and not likely to impair the quality of our work. Key words: Active pedagogy, inverted/flipped class, inverted/flipped learning, NTIC, auto confrontation, explicit teaching contents, CBA."



URL :  https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-03663754/document


mot(s) clé(s) :  pratiques pédagogiques, technologie éducative