Good Practices for Learning 2.0: Promoting Innovation. An In-depth Study of Eight Learning 2.0 Cases
Auteur(s) : Simon Heid, Thomas Fischer and Walter F. Kugemann
Editeur(s) : JRC Institute for Prospective Technological Studies
Date : 09/2009
Réalisée dans le cadre du projet européen Learning 2.0: A Study on the Impact of Web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe sous la conduite de l'IPTS (institute for prospective technological studies), cette étude dresse un état des lieux du learning 2.0 en Europe.
Elle s'appuie sur l'analyse de 8 études de cas distinctes pour tenter d'identifier les bonnes pratiques relatives au déploiement d'approches pédagogiques basées sur le web 2.0 et le social computing. Chacun d'eux est décrit et évalué, et les conditions de transfert sont questionnées :
- Welker's Wikinomics – A Grass Roots Initiative in Secondary School
- SecondReiff (WISE) – Connecting Virtual Worlds with Learning 2.0
- Protovoulia – School Innovation and Teacher Training through Web 2.0
- IBM – Web 2.0 for Knowledge Management and Learning at the Workplace
- KooL (English for Glass Professionals and Glass Compendium Wiki) - Language Learning with Web 2.0 in Vocational Training
- ETZ Stuttgart (ELKONet) – A Learning Community in Vocational Training
- LeMill (Calibrate) – A Web 2.0-enhanced Community for Teachers
- Nettilukio (Internet Upper Secondary School) - A Comprehensive Online Study Programme for Secondary Education in Adult Training
Voir aussi le rapport complémentaire Good Practices for Learning 2.0: Promoting Inclusion. An In-depth Study of Eight Learning 2.0 Cases
(pdf, 98 pages, 1,28 Mo)
Télécharger le document : http://ftp.jrc.es/.../JRC53212_TN.pdf
mot(s) clé(s) : innovation pédagogique, technologie éducative, travail collaboratif