Veille et analyses de l'ifé

Entre recherches et pratiques

   Vous êtes ici : Détails de l'étude ou du rapport

     Langue(s) : anglais 

Governing quality early childhood education and care in a global crisis First lessons learned from the COVID-19 pandemic : analytical report


Auteur(s) :  Katrien Van Laere, Nima Sharmahd, Arianna Lazzari, Martino Serapioni, Sanja Brajković, Ingrid Engdahl, Henriette Heimgaertner, Liesbeth Lambert & Hester Hulpia

Editeur(s) :  Network of Experts in Social Sciences of Education and Training (NESET)

Date :  07/2021

 

Ce rapport explore les différentes manières dont les États membres de l’Union européenne ont tenté de garantir des services d’EAJE (Éducation et Accueil des Jeunes Enfants) de haute qualité pour les enfants et les familles à l’ère de la COVID-19. Les données analysées montrent que l’EAJE a joué un rôle crucial dans la lutte contre les effets négatifs de la pandémie sur les enfants, les familles et les communautés. Toutefois, par rapport aux autres niveaux d’enseignement, l’EAJE semble avoir été l’un des secteurs les plus vulnérables aux décisions politiques prises en réponse à la pandémie de COVID-19.

-----

This report explores the different ways in which European Union (EU) Member States (MS) have attempted to ensure high-quality ECEC (Early Childhood Education and Care) for children and families in the era of COVID-19. The rationale for the report builds on the Conclusions of the European Council concerning the fight against COVID-19 in education and training, which stipulate that Member States should share information and best practices and continue exchanging information about possible ways to adapt to this new situation at the level of education and training (Council of the European Union, 2020). The central aim of this study is to examine what measures have been taken by selected EU member states – two countries (Sweden and Croatia), as well as three regions (Flanders in Belgium, Berlin in Germany and Emilia-Romagna in Italy) – to deal with the COVID-19 crisis during the first year of the pandemic (March-December 2020), in order to ensure quality ECEC for children and families. It is expected that this analysis of coping strategies and lessons learned will be relevant to other EU Member States and regions.

(pdf, 102 pages)



Télécharger le document :  https://op.europa.eu/.../773a6250-e519-11eb-a1a5-01aa75ed71a1


mot(s) clé(s) :  éducation physique, sportive et à la santé, petite enfance et pré-primaire (ou école maternelle)