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BIBLIOGRAPHIE DES PUBLICATIONS VEILLE ET ANALYSES

2015



  • Grasset, Jehanne De. (2015). Les partenariats éducatifs, vecteurs d’accompagnement du changement ? Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, (38). https://doi.org/10.4000/edso.1245
    Abstract: L’histoire récente des politiques éducatives françaises accorde une place importante au développement des pratiques collaboratives entre partenaires. La mise en cohérence de l’action des acteurs éducatifs d’un même territoire est un des vecteurs de la réussite éducative. D’un point de vue institutionnel l’accumulation des dispositifs induit un renouvellement de la culture professionnelle des enseignants. Sur le terrain, de nombreuses études confirment que c’est sur la structure relationnelle-affinitaire que le partenariat tend à se développer. Cet article propose un état des lieux des réformes institutionnelles. Puis il présente l’étude spécifique d’un partenariat éducatif - le Projet Éducatif de Territoire (PEdT) - imposé par la réforme des rythmes scolaires actuelle. Afin de répondre à cette injonction, la discussion présente les éléments clefs d’un dispositif d’accompagnement à la mise en place des PEdT en termes méthodologiques et organisationnels.
    Tags: Accompagnement, Collaboration, Culture professionnelle, Partenariat éducatif, Pilotage, Politiques éducatives.

  • Gray, Mark. (2015). Using Drama Activities in an Oral Expression Class for Trainee English Language Teachers in a French University Setting (MEEF 1). Lidil. Revue de linguistique et de didactique des langues, (52), 83-106. https://lidil.revues.org/3839
    Abstract: Dans cet article, l’auteur propose une description détaillée des activités théâtrales utilisées dans un cours d’expression orale avec des étudiants de MEEF 1 à l’université Paris Est-Créteil. Basé sur l’analyse réflexive de la pratique pédagogique de l’auteur, l’article cherche à montrer de quelle manière certains aspects de la formation des comédiens pourraient être mis à profit pour préparer les futurs candidats au CAPES à faire face aux impératifs non linguistiques (c’est-à-dire physiques et psychologiques) des épreuves orales du concours.


  • Grosstephan, Vincent. (2015). Accompagner la mastérisation de la formation des enseignants en France : un dispositif de régulation pour les formateurs des IUFM. Questions Vives. Recherches en éducation, (24). https://doi.org/10.4000/questionsvives.1786
    Abstract: Cet article rend compte d’une étude des conséquences de la mastérisation de la formation des maîtres sur le travail des formateurs d’un IUFM. Elle a tout d’abord un but de diagnostic en vue de l’élaboration d’un plan de formation continue et tente, à partir de l’analyse de situations de travail avec une méthodologie inspirée de la didactique professionnelle (Mayen, Métral & Tourmen, 2010) et des grilles de lecture de l’activité des professionnels de la clinique de l’activité (Clot, 2008), de mettre au jour la façon dont les enseignants de cet IUFM perçoivent et vivent les conséquences de cette réforme, abordée comme un moment de transition institutionnel et professionnel particulier, sur leur propre professionnalité. Elle vise ensuite, à travers le dispositif réflexif support du recueil de données, de créer les conditions de la réappropriation individuelle et collective de leur métier par les formateurs.
    Tags: activité, empêchement, identité, réforme, situations de travail.


  • Guern, Anne-Laure Le. (2015). « Ce que je ne dois qu’à moi seul » : les compétences collectives méconnues ou niées, une approche de la professionnalisation des métiers de l’enseignement par la clinique de l’activité. Dans Jean-Yves Bodegat and Pablo Buznic-Bourgeacq (eds.), Des professionnalités sous tension (p. 139-148). De Boeck Supérieur. https://www.cairn.info/des-professionnalites-sous-tension--9782804190644-page-139.htm


  • Guibert, Pascal and Altet, Marguerite. (2015). Le rôle des cadres intermédiaires dans la formation continue de proximité en établissement. Dans Richard ÉtienneJulie DesjardinsPascal Guibert and Léopold Paquay (eds.), À qui profite la formation continue des enseignants ? (p. 133-150). De Boeck Supérieur. https://www.cairn.info/a-qui-profite-la-formation-continue-des-enseignant--9782804190972-p-133.htm
    Abstract: À qui profite la formation continue des enseignants ? La recherche et l'expérience des professionnels montrent un paradoxe : dans un monde qui change constamment, aucune formation initiale n'a le pouvoir de tout faire. Interroger, consolider et développer les pratiques pédagogiques en cours d'emploi peut, par contre, coûter peu et rapporter beaucoup. Malgré cela, la formation continue des enseignants semble rester le parent pauvre des politiques éducatives, voire des revendications des professionnels. Peut-être parce qu'elle se trouve au centre de conflits d'intérêts difficiles à résoudre. Ce livre propose pour la première fois un panorama des pratiques et des perspectives de formation continue des enseignants dans des pays francophones à la fois aussi proches et divers que la Belgique, la France, le Québec et la Suisse. Obligatoire ou pas, intégrée ou non dans l'emploi du temps, adressée aux individus ou aux équipes dans les établissements, conçue entre pairs ou décrétée par la hiérarchie, plus ou moins adossée aux projets du terrain, aux innovations pédagogiques et à la recherche en éducation, qualifiante par endroits, à d'autres non, la formation continue est polymorphe, foisonnante ou hésitante, mais peut-être en voie d'institutionnalisation. C'est à la fois un enjeu et un analyseur du processus de professionnalisation. Qu'en pensent et qu'en font concrètement les acteurs ? Comment l'articulent-ils avec leur travail ordinaire ? Pour quel bénéfice estimé, quelle réflexivité, quelle efficacité, en vertu de quels critères de validité ? Les chercheurs confrontent ici des analyses ancrées dans différents contextes, moins pour dessiner une formation continue idéale que pour identifier les orientations observables et les choix que ces orientations revendiquent ou dissimulent de facto, d'autant plus tant qu'elles ne sont pas questionnées.

  • Guillon, Stéphane. (2015). La coopération étudiante en cours d’études : Tutorat et entraide, facteurs de réussite ? Biennale Internationale de l’Education, de la Formation et des Pratiques professionnelles, CNAM. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01186626/document
    Abstract: Dispositifs pédagogiques échappant en partie à la relation enseignant-apprenant, le tutorat et l’entraide étudiante participent de l’expérience étudiante et peuvent être questionnés en tant qu’ils produisent des effets sur le processus de réussite universitaire. La coopération étudiante peut ainsi prendre la forme d’un dispositif institutionnalisé ou découler d’un rapprochement interpersonnel plus informel. Notre démarche questionne l’Université à la fois comme lieu de transmission, d’acquisition et d’évaluation mais également comme champ de socialisation par les pairs. Nous exploiterons 839 questionnaires retournés par des étudiants ayant été inscrits à l’Université de Strasbourg en 2005-2006 et réinterrogés sept années plus tard en mettant au jour la place et l’impact des facteurs de coopération étudiante au regard de l’ensemble des dispositifs pédagogiques proposés


  • Haberland, Nicole and Rogow, Deborah. (2015). Sexuality Education: Emerging Trends in Evidence and Practice. Journal of Adolescent Health, 56(1, Supplement), S15-S21. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.08.013
    Abstract: The International Conference on Population and Development and related resolutions have repeatedly called on governments to provide adolescents and young people with comprehensive sexuality education (CSE). Drawing from these documents, reviews and meta-analyses of program evaluations, and situation analyses, this article summarizes the elements, effectiveness, quality, and country-level coverage of CSE. Throughout, it highlights the matter of a gender and rights perspective in CSE. It presents the policy and evidence-based rationales for emphasizing gender, power, and rights within programs—including citing an analysis finding that such an approach has a greater likelihood of reducing rates of sexually transmitted infections and unintended pregnancy—and notes a recent shift toward this approach. It discusses the logic of an “empowerment approach to CSE” that seeks to empower young people—especially girls and other marginalized young people—to see themselves and others as equal members in their relationships, able to protect their own health, and as individuals capable of engaging as active participants in society.


  • Haenggeli-Jenni, Béatrice. (2015). Le rôle des femmes de la Ligue internationale pour l'éducation nouvelle dans la circulation des savoirs pédagogiques (1920-1940). Dans Joëlle Droux and Rita Hofstetter (eds.), Globalisation des mondes de l'éducation. Circulations, connexions, réfractions. XXe-XXe siècles (p. 75-95). Presses universitaires de Rennes. https://books.openedition.org/pur/90016

  • Hamez, Marie-Pascale. (2015). L’enseignement de l’écriture dans les textes officiels des XIXe, XXe et XXIe siècles pour le français langue première et seconde dans les établissements du secondaire en France : Le rôle de l’enseignant. Revue Canadienne des Jeunes Chercheurs en EducationÉ, 6(2). https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cjnse/article/view/30671


  • Harbour, Kristin E.Evanovich, Lauren L.Sweigart, Chris A. and Hughes, Lindsay E. (2015). A Brief Review of Effective Teaching Practices That Maximize Student Engagement. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 59(1), 5-13. https://doi.org/10.1080/1045988X.2014.919136
    Abstract: What teachers do and how students perform intersect, making teachers a critical factor for determining student success. When teachers use effective practices, they maximize the probability that students will be actively engaged in instruction. Student engagement is one of the most well-established predictors of achievement; when students are more engaged in academic instruction, they tend to have greater academic and social success. This article aims to review empirical literature in support of three evidence-based practices for maximizing student success. These practices include modeling desired academic and social behavior, providing opportunities to respond to curricular content, and providing academic and behavioral feedback.

  • Harlé, Isabelle and Lanéelle, Xavière. (2015). Enjeux et tensions autour de la réforme du lycée (2010-2012) en Sciences économiques et sociales. Education et sociétés, (35), 51-66. https://www.cairn.info/revue-education-et-societes-2015-1-page-51.htm
    Abstract: La dispute interne qui s’est nouée entre les enseignants de la discipline autour de la réforme du lycée (2010-2012) en Sciences économiques et sociales (SES) est analysée. Deux réseaux s’opposent l’APSES, association formelle, et l’informelle Didac-ES. Si leurs membres s’accordent à condamner l’ingérence du monde de l’entreprise dans la construction du curriculum ainsi que l’enseignement d’exploration en classe de seconde, ils s’opposent sur deux points. Pour l’APSES, il s’agit d’enseigner une discipline scolaire intégrée, pour Didac-ES deux disciplines (économie et sociologie). En outre, l’APSES regrette que les analyses de l’économie standard aient été privilégiées. Pour autant, ces deux positions ne définissent ni ne résument la diversité des pratiques enseignantes.


  • Heilbron, Johan and Bokobza, Anaïs. (2015). Transgresser les frontières en sciences humaines et sociales en France. Actes de la recherche en sciences sociales, 210(5), 108-121. https://doi.org/10.3917/arss.210.0108
    Abstract: Fondé sur une analyse secondaire de l’enquête bibliométrique du CNRS sur les revues en SHS, cet article analyse le degré d’ouverture et de fermeture de sept disciplines en sciences humaines et sociales (sociologie, anthropologie, science politique, économie/gestion, histoire, philosophie, droit). Deux dimensions sont distinguées : l’ouverture vis-à-vis d’autres disciplines (indiquée par la proportion de références à des revues extra-disciplinaires) et l’ouverture internationale (indiquée par la proportion de références à des revues non-francophones). À partir de ces indicateurs, on constate que le poids des références intra-disciplinaires est toujours considérable, et que plus on monte dans la hiérarchie des revues, plus les revues citées sont des revues intra-disciplinaires. Rien n’indique donc la « fin » des disciplines et l’avènement d’un règne transdisciplinaire. Le poids de la « disciplinarité » varie cependant selon la discipline, opposant les disciplines fermées sur elles-mêmes (notamment économie/gestion, droit) aux disciplines plus ouvertes (sociologie). De façon analogue, l’ouverture internationale varie elle aussi considérablement, opposant les disciplines peu nationales (économie/gestion) aux disciplines les plus nationales (droit, sociologie). En tous cas, les revues citées ne sont pas « trans » ou « internationales », mais en réalité binationales, c’est-à-dire françaises ou américaines., Based upon a secondary analysis of the bibliometric survey of journals in the social sciences and the humanities conducted by the CNRS, this article analyses the degree of openness or closure of seven disciplines (sociology, anthropology, political science, economics/management, history, philosophy, law). It distinguishes between two dimensions : the openness toward other disciplines (indicated by the relative number of references to extra-disciplinary journals) and international openness (indicated by the relative number of references to non-francophone journals). Using these indicators, we show that the weight of intra-disciplinary indicators is still important, and that the more one moves up in the rankings of the journals, the more citations refer to the journals within the discipline. Nothing therefore indicates the “end” of the disciplines and the emergence of a transdisciplinary regime. Yet, the weight of “disciplinarity” varies according to the disciplines, and opposes disciplines closed upon themselves (in particular economics/management, law)to more open disciplines (sociology). Similarly, international openness also varies considerably, from disciplines that are not very national (economics/management) to more national disciplines (law, sociology). In these cases, however, cited journals are not “transnational“ or “international,” but actually bi-national, i.e. French or American., Auf der Grundlage einer sekundären bibliometrischen Untersuchung des CNRS zu geistes-und sozialwissenschaftlichen Zeitschriften, geht dieser Aufsatz der Frage der relativen Offen- oder Abgeschlossenheit von sieben Disziplinen nach (Soziologie, Anthropologie, Politikwissenschaften, Wirtschaftswissenschaften, Geschichte, Philosophie, Rechtswissenschaften). Zwei Ebenen stehen im Mittelpunkt : die Offenheit gegenüber anderen Disziplinen (anhand des Anteils von Zitaten aus Zeitschriften anderer Disziplinen) und die internationale Offenheit (Anteil der Zitate aus nicht frankophonen Zeitschriften). Anhand dieser Indikatoren lässt sich nachweisen, dass inner-disziplinäre Bezüge von großer Bedeutung sind und mit aufsteigender Stellung der Zeitschrift sogar zunehmen. Nichts deutet damit auf ein „Ende“ der Disziplinen oder eine neue Ära der Transdisziplinarität hin. Die Bedeutung der „Disziplinarität“ variiert allerdings je nach Disziplin ; abgeschlossene Disziplinen (Wirtschaftswissenschaften, Rechtswissenschaften) stehen offeneren Disziplinen (Soziologie) gegenüber. Gleichermaßen variiert auch die internationale Offenheit, mit wenig national abgeschlossenen Disziplinen (Wirtschaftswissenschaften) auf der einen Seite und stärker national ausgerichteten (Soziologie, Rechtwissenschaften) auf der anderen. In jedem Fall sind die zitierten Zeitschriften weder trans- noch international, sondern binational, i.e. französisch oder amerikanisch., Fundada en un análisis secundario de la investigación bibliometrica del CNRS sobre las revistas en SHS, este articulo analiza el grado de obertura y de cierre de siete disciplinas en ciencias humanas y sociales (sociología, antropología, ciencia política, economía/gestión, historia filosofía derecho) Dos dimensiones son distinguidas : la obertura de cara a otras disciplinas (indicada por la proporción de referencias a revistas extra-disciplinarias) y la obertura internacional (indicada por la proporción de referencias a revistas no francófonas) A partir de esos indicadores, constatamos que el peso de las referencias intra-diciplinarias siempre es considerable, y que cuando mas subimos en la jerarquía de las revistas, mas las revistas citadas son revistas intra-diciplinarias, Nada indica entonces el « fin » de disciplinas y el advenimiento de un reino trans-diciplinario. El peso de la “diciplinariedad” varia por otra parte según la disciplina, oponiendo las disciplinas cerradas sobre si mismas (especialmente economía/gestión, derecho) a las disciplinas mas abiertas (sociología) De forma análoga, la obertura internacional varia considerablemente también, oponiéndose a las disciplinas poco nacionales (economía/gestión). En todos los casos las revistas citadas no son “trans” o “internacionales” sino mas bien binacionales, es decir francesas o americanas.


  • Heilbron, Johan and Gingras, Yves. (2015). La résilience des disciplines. Actes de la recherche en sciences sociales, 210(5), 4. https://doi.org/10.3917/arss.210.0004
    Abstract: Si le discours omniprésent et incantatoire sur l’« interdisciplinarité » suppose d’interroger la notion de « discipline » et, plus généralement, la structure et l’organisation du champ académique, la recherche s’est paradoxalement longtemps détournée de ces objets. Ayant subi une double délégitimation, et dans la politique scientifique et dans les études sur les sciences, les travaux sur l’espace des disciplines sont devenus relativement rares. Les débats sur l’interdisciplinarité, dont les premiers remontent aux années 1920 et 1930, ont suscité une première vague de travaux du milieu des années 1960 à la fin des années 1970 (...)


  • Heimberg, Charles. (2015). L’histoire scolaire édifiante de la Suisse : Une construction complexe entre mythes, clichés et prétendue vraisemblance. Dans Olivier Loubes and Benoît Falaize (eds.), L’école et la nation : Actes du séminaire scientifique international. Lyon, Barcelone, Paris, 2010 (p. 45-53). ENS Éditions. http://books.openedition.org/enseditions/2335
    Tags: Enseignement, enseignement de l'histoire.


  • Hilton, AnnetteHilton, GeoffDole, Shelley and Goos, Merrilyn. (2015). School Leaders as Participants in Teachers’ Professional Development: The Impact on Teachers’ and School Leaders’ Professional Growth. Australian Journal of Teacher Education, 40(12). https://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n12.8
    Abstract: Over a two-year period, approximately 70 teachers from 18 schools participated in an on-going professional development program as part of a study to promote the teaching and learning of numeracy. Principals and other school leaders were invited to participate in the professional development program alongside their teachers, which 20 leaders from 11 schools chose to do. Throughout the project, data were collected from teachers and participating school leaders using surveys, interviews, and workshop discussions to investigate teachers’ and leaders’ professional growth. The findings showed that school leaders’ participation in teacher professional development programs has a positive influence on the capacity for teachers to enact and reflect on new knowledge and practices. They also revealed a positive influence on the professional growth of the leaders themselves. This study has implications for the design of professional development and for school leaders and teacher educators.


  • Hofmann, R. and Mercer, N. (2015). Teacher interventions in small group work in secondary mathematics and science lessons. Language and Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/09500782.2015.1125363
    Abstract: Collaborative problem solving, when students work in pairs or small groups on a curriculum-related task, has become an increasingly common feature of classroom education. This paper reports a study of a topic which has received relatively little attention: how teachers can most usefully intervene when students are working in a group, but have encountered some sort of problem. The data used comes from a large-scale interventional study of mathematics and science teaching in secondary schools in south-east England, in which interactions between teachers and students were recorded in their usual classrooms. We identify the typical problem situations which lead to teachers’ interventions, and describe the different ways teachers were observed to intervene. We examine the different types of intervention, and consider how effective they are in helping group work proceed in a productive manner. Finally, we offer some conclusions about the practical implications of these findings.


  • Hofstetter, RitaDroux, Joëlle and Christian, Michel. (2015). Construire la paix par l'éducation : réseaux et mouvements internationaux au XXe siècle. Genève au cœur d'une utopie. Alphil - Presses universitaires suisses. https://www.alphil.com/index.php/construire-la-paix-par-l-education-reseaux-et-mouvements-internationaux-au-xxe-siecle-geneve-au-coeur-d-une-utopie.html (Publication originale en s. d.)


  • Hoquet, Thierry. (2015). 13. Alternaturalisme, ou le retour du sexe:. Dans Mon corps a-t-il un sexe ? (p. 224-243). La Découverte. https://www.cairn.info/mon-corps-a-t-il-un-sexe-2015--9782707173584-page-224.htm?ref=doi


  • Hornby, Garry. (2015). Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities. British Journal of Special Education, 42(3), 234-256. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12101
    Abstract: Inclusive education and special education are based on different philosophies and provide alternative views of education for children with special educational needs and disabilities. They are increasingly regarded as diametrically opposed in their approaches. This article presents a theory of inclusive special education that comprises a synthesis of the philosophy, values and practices of inclusive education with the interventions, strategies and procedures of special education. Development of inclusive special education aims to provide a vision and guidelines for policies, procedures and teaching strategies that will facilitate the provision of effective education for all children with special educational needs and disabilities.


  • Les établissements scolaires "différents" et la recherche en éducation. Problèmes méthodologiques et épistémologiques. (2015). Les établissements scolaires "différents" et la recherche en éducation. Problèmes méthodologiques et épistémologiques. Artois Presses Université. http://apu.univ-artois.fr/Revues-et-collections/Education-formation-et-lien-social/Les-Etablissements-scolaires-differents-et-la-recherche-en-education (Publication originale en s. d.)


  • Hugon, Marie-Anne and Viaud, Marie-Laure. (2015). Introduction générale. Dans Marie-Anne Hugon and Marie-Laure Viaud (eds.), Les établissements scolaires "différents" et la recherche en éducation. Problèmes méthodologiques et épistémologiques (p. 7-18). Artois Presses Université. http://apu.univ-artois.fr/Revues-et-collections/Education-formation-et-lien-social/Les-Etablissements-scolaires-differents-et-la-recherche-en-education


  • Hutton, John S.Horowitz-Kraus, TzipiMendelsohn, Alan L.DeWitt, TomHolland, Scott K. and Consortium, the C.-MIND Authorship. (2015). Home Reading Environment and Brain Activation in Preschool Children Listening to Stories. Pediatrics, peds.2015-0359. https://doi.org/10.1542/peds.2015-0359
    Abstract: BACKGROUND AND OBJECTIVES: Parent-child reading is widely advocated to promote cognitive development, including in recommendations from the American Academy of Pediatrics to begin this practice at birth. Although parent-child reading has been shown in behavioral studies to improve oral language and print concepts, quantifiable effects on the brain have not been previously studied. Our study used blood oxygen level–dependent functional magnetic resonance imaging to examine the relationship between home reading environment and brain activity during a story listening task in a sample of preschool-age children. We hypothesized that while listening to stories, children with greater home reading exposure would exhibit higher activation of left-sided brain regions involved with semantic processing (extraction of meaning). METHODS: Nineteen 3- to 5-year-old children were selected from a longitudinal study of normal brain development. All completed blood oxygen level–dependent functional magnetic resonance imaging using an age-appropriate story listening task, where narrative alternated with tones. We performed a series of whole-brain regression analyses applying composite, subscale, and individual reading-related items from the validated StimQ-P measure of home cognitive environment as explanatory variables for neural activation. RESULTS: Higher reading exposure (StimQ-P Reading subscale score) was positively correlated (P < .05, corrected) with neural activation in the left-sided parietal-temporal-occipital association cortex, a “hub” region supporting semantic language processing, controlling for household income. CONCLUSIONS: In preschool children listening to stories, greater home reading exposure is positively associated with activation of brain areas supporting mental imagery and narrative comprehension, controlling for household income. These neural biomarkers may help inform eco-bio-developmental models of emergent literacy.


  • Ion, Georgeta and Iucu, Romiţă. (2015). Does Research Influence Educational Policy? The Perspective of Researchers and Policy-Makers in Romania. Dans Adrian CurajLiviu MateiRemus PricopieJamil Salmi and Peter Scott (eds.), The European Higher Education Area: Between Critical Reflections and Future Policies (p. 865-880). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_52
    Abstract: The aim of the paper is to analyze the relationship between educational research and its use in the policy-making process in Romania. We examine the ways in which research influences educational policy, the mechanisms by which this influence operates and whether it can be improved. We focus firstly upon research production, looking to identify the researchers’ perception regarding the quality and the potential of their research with respect to the policy-making process. Secondly, we analyze policy makers’ opinions regarding research and its incorporation into policy-making. Finally, we discuss the obstacles and opportunities presented by the transfer of research into policy making, and make some suggestions as to how this can be improved. We used qualitative methods based on in-depth interviews with researchers and policy-makers in Romania. The results show that, in general, policy makers are not using research results, and we identify the causes of this situation. We identify different types of causes, from the quality and visibility of research activity to the structural and institutional obstacles which research activity and transfer have to face. The implications are discussed at three different levels: the micro level represented by the individual researcher, the mezzo level, represented by the organization and the macro level – the systemic context. The conclusions offer researchers and policy-makers opportunities to consider opportunities and constraints, in order to improve the relationship between the educational research and its potential users.

  • Isac, Maria MagdalenaAraújo, LuísaDinis da Costa, PatríciaSoto Calvo, ElenaAlbergaria-Almeida, PatríciaEuropean Commission, and Joint Research Centre,. (2015). Teaching practices in primary and secondary schools in Europe: insights from large-scale assessments in education.. Publications Office. (Publication originale en s. d.)
    Abstract: This report offers a detailed description of teaching practices at the primary and secondary school levels and it explores some relationships between teaching practices and other factors such as student achievement and class size. The latest data from several large-scale assessments in education is used for these purposes, namely TIMSS & PIRLS 2011, PISA 2012 and TALIS 2013. The focus of the report is on the mapping of the frequency of different teaching practices across European Member States (EU MS) at ISCED levels 1 and 2 as measured in TIMSS/PIRLS at the fourth grade level, in PISA for 15-year olds and in TALIS for teachers in ISCED level 2.


  • Jeffrey, Denis. (2015). Éthique enseignante et confiance. Formation et profession, 23(3), 123. https://doi.org/10.18162/fp.2015.a68

  • Jehel, Sophie. (2015). Les pratiques des jeunes sous la pression des industries du numérique. Le Journal des psychologues, (331), 28-33. http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=JDP_331_0028


  • Jolibert, Bernard. (2015). Philosopher à l’école primaire ? Revue philosophique de la France et de l'étranger, 140(3), 291. https://doi.org/10.3917/rphi.153.0291

  • Jorro, Anne and Tutiaux-Guillon, Nicole. (2015). Introduction : Savoirs profanes, savoirs scientifiques dans la formation des enseignants. TransFormations, (13-14). https://pulp.univ-lille1.fr/index.php/TF/article/view/194
    Abstract: Ce numéro, consacré à la question des savoirs profanes et des savoirs scientifiques dans la formation des enseignants, constitue un prolongement du colloque de Lyon de mars 2013 en hommage aux travaux de J.P. Astolfi et en particulier à l’atelier qui interrogeait la place des savoirs dans la professionnalisation des enseignants. Mais la thématique en est élargie et des chercheurs qui n'y ont pas participé contribuent à ce numéro, à travers des réflexions sur les expériences pratiques comme à travers des présentations de recherches.La place des savoirs scientifiques dans la formation des enseignants a été centrale depuis la fin du 19e siècle et étroitement liée à la constitution des disciplines scolaires et aux enjeux de leur ancrage dans des savoirs universitaires. Cette place tenait aussi à une définition du métier d’enseignant valorisant l'intellectuel dont l’activité majeure consistait à former les esprits et éclairer le (futur) citoyen par le jeu de la transmission de savoirs supposés conformes aux sciences. La conception des savoirs était donc celle d’énoncés théoriques, validés, distincts de simples informations factuelles et circonstancielles. En tant que garant de l’ordre scolaire, l’enseignant présenté comme un expert (Tochon, 1993), voire un stratège, aménage les conditions d’une transmission de ces références savantes. Dans certains pays, encore actuellement, la formation des enseignants passe prioritairement par une formation universitaire disciplinaire, souvent commune avec celle que reçoivent les étudiants se destinant à d'autres métiers. (...)
  • Jourdan, Didier and Lombrail, Pierre. (2015). La santé des enfants et des adolescents en milieu scolaire. Dix mesures pour une politique de santé à l’Ecole à la hauteur des défis de notre temps. Ministère des Affaires sociales et de la Santé ; Ministère de l'Education nationale.


  • Kahn, Pierre. (2015). « L’enseignement moral et civique » : vain projet ou ambition légitime ? Éléments pour un débat. Carrefours de l'éducation, 39(1), 185. https://doi.org/10.3917/cdle.039.0185


  • Kahn, Pierre. (2015). « L’enseignement moral et civique » : vain projet ou ambition légitime ? Éléments pour un débat. Carrefours de l'éducation, (39), 185-202. https://doi.org/10.3917/cdle.039.0185
    Abstract: Prévus pour la rentrée 2015, les nouveaux programmes d’enseignement moral et civique (EMC) pour l’école élémentaire sont d’ores et déjà publiés par le Conseil Supérieur des Programmes (CSP). L’article se propose d’interroger la signification qui s’attache, au-delà de son contenu, au projet même d’un enseignement moral, d’examiner les critiques de principe dont ce projet a pu être l’objet et de confronter à ces critiques les orientations générales de la proposition actuelle relative à l’EMC., The new programs and syllabi for civic and moral education in primary school have already been published by the Conseil Supérieur des Programmes (CSP) (National advisory board on school syllabi). This article will focus on the significance taken by the ambition in itself and beyond its contents of a civic and moral education, take a look at the criticism regarding its principles that the project has elicited, and confront these critiques with the overall directions opted for by the present proposal for a civic and moral education.
    Tags: culture morale, enseignement moral et civique, minimalisme éthique, perfectionnisme, programme d’enseignement.
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  • Kampf, Zohar and Hamo, Michal. (2015). Children talking television: The salience and functions of media content in child peer interactions. Discourse & Communication, 9(4), 465-485. https://doi.org/10.1177/1750481315576840
    Abstract: The study aims at exploring the salience and functions of media and television contents in children’s lives (aged 4–7 years) by focusing on their uses as a discursive resource in naturally occurring peer talk. We observed and recorded Israeli children talk in everyday, natural settings in two separate studies, in 1999–2002 and in 2012–2013. Detailed discourse analysis of television-based interactions from an ethnographic, child-centered perspective reveals the enduring centrality of television as an enjoyable, available, and shared cultural resource with valuable social, cognitive, and discursive affordances: it is frequently mentioned during everyday adult-free interactions; utilized as the basis for drawing and negotiating boundaries and hierarchies within the peer community; and facilitates experiencing a variety of discursive literacy skills, ranging between practicing adherence to original texts and creativity and distancing from them. These findings provide further evidence for the mediatization of everyday life, and may have educational implications, which are discussed.


  • Katz-Gerro, Tally and Jæger, Mads Meier. (2015). Does Women's Preference for Highbrow Leisure Begin in the Family? Comparing Leisure Participation among Brothers and Sisters. Leisure Sciences, 37(5), 415-430. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.995326
    Abstract: Research shows that women are more likely than men to participate in highbrow leisure activities, but we do not know whether this gap develops within the family at an early age or is the outcome of socioeconomic differences between men and women later in life. We compare highbrow leisure participation among brothers and sisters from the same family and report three findings: (1) gender differences in highbrow leisure participation are largely unrelated to family background, (2) there is little evidence that parents engage in gender-specific cultural socialization, and (3) socioeconomic position and family obligations account for less than 20% of brother-sister differences in highbrow leisure participation. Our results suggest that gender differences in highbrow leisure participation originate in factors outside the family.

  • Kergoat, Prisca. (2015). DEPOILLY Séverine. Filles et garçons au lycée pro. Rapport à l’école et rapport de genre. Revue française de pédagogie, (189), 139-143. http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=RFPED_189_0139

  • Kervyn, Bernadette and Brissaud, Catherine. (2015). Lecture et écriture : les choix des enseignants au début de l’école élémentaire. Repères. Recherches en didactique du français langue maternelle, (52), 7–14. http://journals.openedition.org/reperes/926
    Abstract: « L’écriture est importante à l’école, parce qu’elle est importante à l’extérieur de l’école, et non pas l’inverse. » (Emilia Ferreiro, 2002, p. 42) Nous reprenons volontiers ici la formulation d’une idée chère à Emilia Ferreiro. C’est parce que nous vivons aujourd’hui dans une société de l’écrit que l’apprentissage de la lecture et de l’écriture est si important. La place grandissante de l’écrit impose plus que jamais à l’école d’assurer, pour tous, les apprentissages indispensables permetta...
  • Killion, Joellen. (2015). High-Quality Collaboration Benefits Teachers and Students. Lessons from Research. Journal of Staff Development, 36(5), 62-64.
    Abstract: In this article, Joellen Killion highlights the methodology, analysis, findings, and limitations of Ronfeldt, M., Farmer, S., McQueen, K., & Grissom, J. (2015), "Teacher collaboration in instructional teams and student achievement," "American Educational Research Journal," 52(3), 475-514. Using sophisticated statistical analyses, researchers examined individual teacher-level and school-level collaboration to understand the nature and effects of teacher-to-teacher collaboration in instructional teams. When teachers engage in high-quality collaboration that they perceive as extensive and helpful, there is both an individual and collective benefit. High-quality collaboration in general and about assessment in particular among teachers is associated with increases in their students' achievement, their performance, and their peers' students' achievement.
    Tags: Academic Achievement, Educational Quality, Institutional Characteristics, Instructional Effectiveness, School Statistics, Statistical Analysis, Teacher Attitudes, Teacher Collaboration, Teacher Improvement, Teacher Surveys, Teamwork.


  • Kolly, Bérengère. (2015). L'internationalisation montessorienne selon la stratégie du double gain : diffraction et problématiques de diffusion. Dans Rita HofstetterJoëlle Droux and Michel Christian (eds.), Construire la paix par l'éducation : réseaux et mouvements internationaux au XXe siècle. Genève au cœur d'une utopie (p. 123-148). Alphil- Presses universitaires suisses. https://www.alphil.com/index.php/construire-la-paix-par-l-education-reseaux-et-mouvements-internationaux-au-xxe-siecle-geneve-au-coeur-d-une-utopie.html

  • Kopp, Rémy and Weiss, Laura. (2015). Résultats d'une enquête internationale sur la démarche d'investigation. Partie II. Pratiques de classe chez les enseignants genevois. Math-Ecole, (224), 11-17. http://www.revuemathecole.ch/consultation/math-ecole-201-250/
  • Kubanek, Angelika. (2015). Etudier l'apprentissage interculturel chez les jeunes apprenants d'une langue étrangère : comprendre les processus d'apprentissage liés à certains usages spécifiques de la Valisette franco-allemande. Dans Gilles BrougèreAngelika KubanekDominique Macaire and Julia Putsche (eds.), La valisette franco-allemande : quelle place pour la langue et la culture de l'autre à l'école maternelle et au "Kintergarten" ? (p. 185-239). OFAJ/DFJW.

  • Kus, Stéphane and Martin-Dametto, Sylvie. (2015). Quelles collaborations locales pour améliorer l'accompagnement à la scolarité. Institut français de l'éducation. http://centre-alain-savary.ens-lyon.fr/CAS/documents/documents-sk/journees-detude-accompagnement-a-la-scolarite-2015


  • Laferrière, ThérèseAllaire, StéphaneBreuleux, AlainHamel, ChristineLaw, NancyMontané, MireiaHernandez, OscarTurcotte, Sandrine and Scardamalia, Marlene. (2015). The Knowledge Building International Project (KBIP): Scaling Up Professional Development Using Collaborative Technology. Dans C.T. Looi and L. Teh (eds.), Scaling Educational Innovations (p. 255-276). Springer, Singapore. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-287-537-2_12
    Abstract: Classroom-based knowledge building requires advanced pedagogies and collaborative technologies. It qualifies as disruptive innovation: progressively more impressive accounts of what students and teachers can accomplish alter beliefs regarding developmental, demographic, and cultural barriers. To establish knowledge-building communities requires effort from within as well as from outside the classroom. The Knowledge Building International Project (KBIP) has been rooted in school-university-government (SUNG) partnerships, along with their locally based networks of innovation. The chapter starts with a conceptualization of professional development in the digital era, and the main constituents of the Remote Networked School (RNS) initiative are presented. Next, a description of the SUNG partnerships follows. Emphasis is on agency, as it was observed in the RNS and in the SUNG dynamics of partnerships for classroom-based knowledge building: knowledge building as a shared vision, symmetric knowledge advancement, and multilevel, research-based innovation. Following is a descriptive analysis of the Knowledge Building International Project (KBIP 2007–2014) using Engeström’s (1987) third-generation activity theory framework (Engeström and Sannino 2010). Referring to Engeström’s expansive learning cycle (1987), further analysis is provided regarding the overcoming of double binds for KBIP expansion as an activity.

  • Lantheaume, Françoise and Éducation, Cultures. (2015). Le récit de l’histoire de France par la jeunesse scolarisée: références communes, ruptures culturelles. http://f.hypotheses.org/wp-content/blogs.dir/2586/files/2015/08/lantheaume-dossier-1.pdf

  • Laquièze, Brigitte. (2015). La formation des maîtres à l’ENFA, 50 ans entre disciplines, interdisciplines et.. indiscipline. Dans Cécile Gardiès and Nicolas Hervé (eds.), L enseignement agricole entre savoirs professionnels et savoirs scolaires: les disciplines en question (Éducagri éditions, p. 181-216). https://www.cairn.info/feuilleter.php?ID_ARTICLE=EDAGRI_GARDI_2015_01_0001


  • Laugier, Sandra. (2015). Care, environnement et éthique globale. Cahiers du Genre, 59(2), 127-152. https://doi.org/10.3917/cdge.059.0127
    Abstract: Les luttes environnementalistes sont désormais indissociables de la réalité des inégalités globales, et de genre. En combinant éthiques féministes du care, approches matérialistes et mobilisations pour la justice environnementale, en faisant dialoguer des féministes de différentes aires intellectuelles, géographiques et culturelles, on tente ici, par-delà l’écoféminisme et les mythologies de la nature, de relever le défi d’un environnementalisme féministe.
    Tags: care, écoféminisme, environnement, éthiques du, justice sociale, vulnérabilité.

  • Laurent, Roxane. (2015). Pratiques culturelles en ligne, en France et en Europe - Points de repère et de comparaison 2007-2014 [CC-2015-2] - Études et statistiques - Ministère de la Culture et de la Communication (CC-2015-2) [Culture Chiffres]. Ministère de la Culture et de la Communication. http://www.culturecommunication.gouv.fr/Politiques-ministerielles/Etudes-et-statistiques/Publications/Collections-de-synthese/Culture-chiffres-2007-2016/Pratiques-culturelles-en-ligne-en-France-et-en-Europe-Points-de-repere-et-de-comparaison-2007-2014-CC-2015-2
    Abstract: Depuis 2007, l’enquête annuelle sur les technologies de l’information et de la communication menée auprès des ménages des différents pays d’Europe permet de connaître le taux d’accès à l’internet et les usages numériques des internautes. En 2014, plus de huit ménages sur dix ont accès à l’internet en France et en Europe, même si le taux d’accès à l’internet à haut débit reste légèrement moindre (77 % des ménages en France), et marqué par un clivage entre les pays du Nord, très équipés, et ceux du Sud et de l’Est de l’Europe, qui le sont significativement moins. Les usages culturels numériques mesurés par la dernière édition de l’enquête en 2014 concernent la lecture de presse en ligne d’une part, la consultation et le téléchargement de films, de musique et de jeux vidéo d’autre part et enfin l’écoute de radio en ligne. Moins de la moitié des Français (47 %) ont regardé, écouté, joué en ligne ou téléchargé des films, de la musique, des images ou des jeux, contre 49 % en moyenne européenne ; 34 % des internautes français écoutent la radio en ligne, et 46 % lisent la presse en ligne, ce qui situe la France en queue du classement européen. En France comme en Europe, moins d’un internaute sur quatre réalise des achats de biens culturels en ligne : 15 % d’internautes français achètent des films ou de la musique en ligne en 2014, 21 % des billets de spectacles culturels ou de loisirs et 24 % des livres, magazines ou du matériel éducatif. Enfin le stockage et le partage de contenus culturels sur le nuage numérique restent peu répandus et concernent près d’un tiers des internautes.

  • Lebeaume, Joël. (2015). Chapitre 4. La dynamique de composition, fragmentation et recomposition curriculaires et disciplinaires, l’exemple de la Technologie dans le second degré en France (p. 13). https://www.cairn.info/sciences-de-la-nature-et-de-la-societe-dans-une-ec--9782807301764-page-51.htm


  • Lebeaume, Joël. (2015). La dynamique de composition, fragmentation et recomposition curriculaires et disciplinaires, l’exemple de la Technologie dans le second degré en France. Dans François AudigierAnne Sgard and Nicole Tutiaux-Guillon (eds.), Sciences de la nature et de la société dans une école en mutation (p. 51-63). De Boeck supérieur. https://www.cairn.info/sciences-de-la-nature-et-de-la-societe-dans-une-ec--9782807301764-page-51.htm


  • Leblanc, Serge. (2015). Usages de la vidéo au sein d’un processus progressif de professionnalisation de la formation des enseignants. De Boeck Supérieur. https://www.cairn.info/former-les-enseignants-au-xxie-siecle--9782804190637-page-203.htm (Publication originale en s. d.)


  • Lebouvier, Bruno. (2015). Expérience et problématisation en EPS, une étude en course de relais. Carrefours de l'éducation, 40(2), 31-49. https://doi.org/10.3917/cdle.040.0031

  • Léchenet, Annie. (2015). ‪Isabelle Joing-Maroye & Éric Debarbieux (dir.), « Violences de genre et violences sexistes à l'école : mesurer, comprendre, prévenir »‪. Clio, (40), 327a-327a. http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=CLIO1_040_0327a
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