Veille et analyses de l'ifé

Entre recherches et pratiques

   Vous êtes ici : Accueil » Actualités des thèses » Détails de la thèse

L'évaluation dans les enseignements scientifiques fondés sur l'investigation : effets de différentes modalités d'évaluation formative sur l'autorégulation des apprentissages


Auteur(s) :  LEPAREUR Céline

Date de soutenance :  2016

Thèse délivrée par :  Université de Grenoble

Section(s) CNU :  section 70 : Sciences de l'éducation

Sous la direction de :  Michel GRANGEAT

Jury de thèse :  Boilevin, Jean-Marie ; Cosnefroy, Laurent ; Dessus, Philippe ; Grangeat, Michel ; Marzin, Patricia : Mottier Loppez, Lucie

 

"Ce travail s'inscrit dans la continuité d'une recherche réalisée en Master 2 concernant l'étude de la mise en œuvre des démarches d'investigation en classe de sciences au collège. Des différences de pratiques ont été observées selon que les enseignants de sciences sont impliqués ou non dans un partenariat scientifique de niveau académique. L'effet du travail collaboratif sur les pratiques enseignantes a ainsi été analysé, toutefois la question de leur évaluation sur les acquisitions des élèves n'a pas encore été traitée. L'objectif de cette étude doctorale, et dans la continuité de nos précédents travaux de recherche, est d'étudier les liens entre l'évaluation formative dispensée par les enseignants et l'autorégulation des apprentissages des élèves placés en situation de démarche d'investigation. Ce projet tire son originalité des cadres théorique et d'analyse que nous proposons. En effet, peu de travaux ont, à notre connaissance, été développés sur ces questions de mises en œuvre effectives d'une évaluation formative en classe de sciences et de ces effets effets supposés sur l'autorégulation des apprentissages. Cette étude poursuivra une double visée, heuristique et pragmatique, par l'élaboration d'outils pour la recherche et pour la pratique."

Abstract

Assessment in Inquiry-Based Science Education: effects of formative assessment on self-regulation

"Since a few years, in many European countries, Inquiry-Based Science Education (IBSE) has impacted science curriculums. Two goals are at stake: to provide an image of scientific activity more consistent with the actual activity of scientists, and to arouse students' interest by emphasizing their active role in the learning process. With the introduction of these measures, the implementation of formative assessments opens a promising way to meet these goals. They are in fact likely to develop students’ selfregulation and to provide relevant feedbacks for teachers to regulate their teaching (Allal & Mottier Lopez, 2007; Clark, 2012; Wiliam, 2010). This doctoral research focuses on the impacts of different modalities of formative assessment on students’ self-regulation in the specific context of IBSE. Two issues have guided this work. The first one, of empirical nature, aimed at analyzing the evaluation practices of teachers and their effects on the selfregulatory process. The second one was the development of a methodology to analyze the variables at stake. To do this, we proceeded by recording videos of class sessions and constructed an indicator grid which allowed us to analyze in situ process. Different teaching situations were compared. The first corresponded to formative assessments such as teachers implement it in their daily practices. The second concerned the assessment practices implemented by the same teachers the following year, after a workshop where teachers were invited to reflect on their practice. Our results show a better balance in the use of different formative assessment methods in the second situation, especially towards a greater empowerment of students and better taking account peers as resources. Students also demonstrate more efficient self-regulation of their behavior in the light of a greater time spent to produce solving strategies and a better commitment to the task. The question of how to formally integrate the self-assessment tool to student activity is still pending. Some ideas to effectively combine the evaluation with different learning tasks are thus proposed.  "



URL :  http://hal.univ-grenoble-alpes.fr/tel-01363833/document


mot(s) clé(s) :  apprentissage et développement cognitif, évaluation